Pierwszy samochód na Alasce

autoalaskaKto mógł się spodziewać, że ,,na końcu  świata”, na Alasce, znajdzie się w roku  1905 entuzjasta, który postanowi zbudować mechaniczny pojazd. A jednak! Był nim mlody zapaleniec, Robert E. Sheldon, który wprawdzie nie widział jeszcze w życiu żadnego samochodu, ale zbierał i wycinal z pism obrazki przedstawiające te nowe, samodzielnie poruszające się automobile. Szybko zrozumiał, jak działa silnik benzynowy i rozpoczął samodzielne próby zbudowania takiej maszyny. Próby te, mniej lub bardziej udane, trwały aż trzy lata, ale zostały uwieńczone całkowitym sukcesem: oto w początku roku 1905 taki jednocylindrowy silnik benzynowy ruszył i nawet rozwinął moc oceniona (niestety bez pomiarów) na 3 KM. Nie znamy szczegółów konstrukcji i nie wiemy, jaki był system zasilania i zapłonu; wiadomo tylko, że cylinder był chłodzony powietrzem, jako ze Alaska jest krajem o niskiej temperaturze, w której woda, nawet w silniku, zamarza. Gdy silnik był gotów, Sheldon dorobił doń prymitywne podwozie drewnianą skrzynkę z fotelikiem na dwie osoby. Koła wzięte od powozu konnego były jednakowe, przy czym przednie dawały się zwracać na boki za pomocą najprostszego urządzenia dźwigniowego. Jedynie prawe tylne koło było napędzane przekładnią pasową i łańcuchowa przez znajdujący się również po prawej stronie, blisko przodu, silnik.

Istniało nawet resorowanie, zapożyczone z tego samego powozu, z którego użyte zostały koła. Hamulce nie było w ogóle, gdyż hamowało się silnikiem przez zamknięcie dopływu paliwa. Ten niezwykle prymitywny pojazd, nazwany przez jego twórcę „Success”, był nie tylko pierwszym „automobilem” zbudowanym na Alasce, ale i jedynym w tym kraju. Slużył on wiernie swemu twórcy od 1906 roku przez trzy lata na starym szlaku Richardsona pomiędzy Valdez a Fairbanks, mimo że w tym okresie był już pod każdym względem przestarzały w porównaniu z innymi pojazdami amerykańskimi. Obecnie jego konstruktor, szanowany i światly prawnik, z dumą pokazuje swój doskonale zachowany automobil, znajdujący się w Muzeum Alaski w College ( informacje o Alasce ).  Konieczna jest drobna uwaga. Oto nie należy opisanego samochodu „Success” utożsamiać z tak samo pisaną amerykańską marką firmy Success Auto Buggy  Manufacturing Co. działającej w St. Louis również w latach 1906-1909.

Jedna myśl nt. „Pierwszy samochód na Alasce

Komentarze są wyłączone.